De Trans-Siberië Express Rusland 26-06-2018/05-07-2018

26 juni 2018 - Moskou, Rusland

Op de 26ste van juni 2018 starte ik mijn reis in Moskou, Rusland rond een uur of 7 arriveerde ik op het vliegveld in Moskou. Aangezien het vliegtuig eerder geland was dacht ik genoeg tijd te hebben om uit te vinden waar mijn hostel precies is. Ik stond op de metro platte grond te kijken wanneer iemand mij vroeg of ik hulp nodig had waarbij ik het adres van mijn hostel liet zien hij niet precies wist waar het was en me de goeie richting op stuurde.

Bij de tijd dat ik bij het goeie metro station dacht te zijn was het een uur of 11 pm, helaas was ik een station of 3 te laat uit gestapt ik was op Ryazansky prospekt maar moest naar Volgogradsky prospekt.. Makkelijke namen ook.

Hoe verwend we ook eigenlijk zijn met mobieltjes tegenwoordig had ik niet genoeg gepland en zat ik zonder internet, gelukkig hielp een Marokkaanse jongen me uit door mee te lopen met google maps.. Na een half uur eindelijk in het hostel aangekomen een douche genomen en lekker naar bed gegaan.

27 juni 2018

Rond een uur of 10 wakker geworden van het verbouwen waar ze naast mijn kamer mee bezig waren, maar naar een supermarkt op zoek gegaan en een broodje gezond samen gesteld. Hier heb ik twee dagen van kunnen eten. Voordat ik naar de supermarkt ging nog wat geld gepind waarbij ik de verkeerde deur door ging en een meneer met me mee was gelopen. Hierna ben ik naar het centrum gegaan niet zo goed wetend wat te doen in de stad. Niet wetend welke metro lijn ik moest nemen zag ik dat een man een engels boek aan het lezen was dus vroeg ik hem welke lijn ik moest nemen waarbij hij dezelfde lijn moest hebben en we samen liepen.

Bij het Kremlin (museum) aangekomen stond er een enorme rij, niet zo veel zin hebbende om in de rij te staan was ik door gelopen om te kijken of er meerdere ingangen waren. Terug gekomen toch maar in de rij gaan staan voor een kaartje waar ik een franse man heb leren kennen waarmee ik door het kremlin naar de Basilisk ben gelopen. Hierna hebben we in t park gezeten waar hij mij tips heeft gegeven over reizen (in zuid oost Azië) hij reist sinds dat hij 15 is liftend en alleen hij was toen 45.

IMG_1067Basilisk

Rond een uur of 5 zijn we van het Kremlin naar de Basilisk gelopen waarna we in een Irish pub stroganoff hebben gegeten, hierna ging hij weg om de wedstrijd Brasil - Persië te kijken, waarna ik een rondje ben gelopen niet wetend wat te doen ben ik terug gegaan naar de Irish pub voor de gezelligheid. Terug aangekomen ben ik recht voor het beeldscherm gaan zitten om de wedstrijd te kijken. Naast mij zat iemand van Columbia die op een vriendin zat te wachten. Hier raakte ik mee aan de praat na dat ze hoorde dat ik van plan was om naar Tibet te gaan hadden ze mij een email adres gegeven van een toeristen agency waar ik evt terecht kan voor een visum. Aan mijn linker kant was een stel gaan zitten die op het menu aan het kijken waren, ik adviseerde ze de stroganoff die ik eerder daar gegeten had. Ze hadden met een Russische vriend afgesproken die ze in America hadden leren kennen en zelf komen ze uit Brazilië. Met dat de wedstrijd was begonnen waren er wat fransen een praatje met me komen maken waar ik later ben bij gaan zitten en de rest van de avond mee heb gespendeerd.

IMG_1070Stroganoff

Wakker geworden in een vreemd bed met geen tasje om mijn nek schoot ik licht in paniek en vroeg de Braziliaan (Marc) die ik gelukkig wel herkende van gisteren waar alles gebleven is.. Samen hebben we gezocht en gelukkig tussen zijn kleding alles gevonden. Hierna een douche genomen en snel naar mijn hostel gegaan gelukkig was het nog maar 6 am, maar ik wou nog wat meer slapen aangezien ik een dikke kater had.

Bij mijn hostel aangekomen tot 10 am een dutje gedaan... om 13:50 gaat mijn trein richting Irkutsk dus alles maar ingepakt en sleutel ingeleverd. Op het station aangekomen bang dat ik te laat zou zijn was ik er 2 uur te vroeg..

Mijn eerste dag op de trein heb ik merendeel geslapen.

28 juni 2018

Het bed onder mij was kort bezet door een meid uit Rusland die gebrekkig engels sprak ze was gek van BMW autos en droeg T-shirts van dit merk. Hierna deelde ik mijn ruimte met een oudere vrouw die heel lief haar kip en brood met mij deelde. De twee bedden tegen over mij zat een Deense koppel Lisa en Gajan die de volgende dag later op de dag weggingen.

29 juni 2018

Aangezien ik op die dag een Zwitsers koppel heb leren kennen heb ik ze niet weg zien gaan. Op deze dag heb ik het spel uno geleerd waar ik gek op was een goeie tijd killer. Het Zwitserse koppel deed bijna dezelfde reis als dat ik deed aangezien de maatschappij vergeten was hun visas te regelen gingen ze niet naar Mongolië, China hadden ze zelf nog met spoed kunnen regelen. Hierna hebben we merendeel alleen maar spelletjes gespeeld.

30 juni 2018

Na de stop Novosibirsk zaten er drie Nederlanders meer in de zelfde wagon als ik. Wouter Zikel, Iris van der Wiel en Yu - Sha Vergeer.  Zij hadden via dezelfde organisatie geboekt en gingen ook naar Irkutsk. Achter af denkend aan mijn 5 dagen in de trein had t misschien wel een goed idee geweest een stop te maken in Novosibirsk helaas wist ik toen niet dat er geen douche op de trein was.

02 juli 2018

In Irkutsk aangekomen stond daar onze gids op ons te wachten die ons naar onze accommodatie bracht Iris en Yu-Sha bleven in Irkutsk zij hadden alleen de trein via de organisatie geboekt. Wouter en ik verbleven in hetzelfde appartement, bij aankomst hadden we beiden een uitgebreide douche genomen, waarna we een flinke wandeling hadden gemaakt om bij het museum te komen van het Baikel meer. Na de ticket te hebben betaald kwamen we er achter dat er niet zoveel in het engels was dus je was eigenlijk verplicht een gids te nemen of vertaler.. Ze hadden een observatie ruimte waar je door een microscoop naar drie verschillende monstertjes uit het meer kon kijken wat ik wel interessant vond. Hierna wat gedronken en een gebakje op omdat we zo'n honger hadden en zijn we naar het appartement gegaan en daar avond gegeten.

03 juli 2018

Na het ontbijt deze ochtend voelde ik me niet zo lekker dus ben ik tot een uur of 1 terug naar bed gegaan. Wakker geworden had Wouter een brief onder mijn deur gelegd waarin hij zei dat hij hoopte dat ik me beter voelde en dat hij de andere op ging zoeken en samen wat met hun ging doen. Gedoucht en geluncht te hebben voelde ik me beter hierna ben ik met een Nederlandse meid op souvenir jacht geweest en we hebben pootje gebaad waarna we naar een restaurant zijn geweest die de gids had aanbevolen.

DSC00011Uitzicht over het Baikel

Op de terug weg naar het appartement kwam ik het Zwitserse stel tegen die vertelde mij dat Wouter naar me opzoek was en ze mij vertelde dat hij bezorgd was na dat ik in het appartement aangekomen was moest ik pinnen en kwam ik op de terug weg Wouter tegen waarna we samen terug zijn gelopen en in het appartement avond gegeten. Nu zat er een groep met Australiërs in het appartement en een Engelse reisgids in opleiding. Het Zwitserse stel was toch terug gekomen want ze wouden eigenlijk in het dorp voetbal kijken, maar omdat ik het voor hat gesteld om het bij ons te kijken omdat ze het de andere avond ook op hadden staan wist ik dat het mogelijk was. Het was Zwitserland - Zweden waarbij het 0 - 2 eindigde helaas voor het koppel. Gelukkig had ik mijn tas al gepakt want ik moest er de volgende ochtend om 5 uur uit om de trein van 8 uur te halen.

04 juli 2018

Van het appartement naar het station hadden we wat stops, omdat we wat meer mensen op moesten pikken. Op het station aangekomen hadden we nog ruim een uur, wat goed uit kwam want ik kon nog wat snacks voor onderweg kopen. In de trein aangekomen kwam ik er achter dat ik met Iris en Yu-Sha in de zelfde coupe zit wat goed uit kwam want het was Yu-Sha's verjaardag, waarvoor Iris alcohol had gekocht en slingers had opgehangen. Later die dag kwam een Amerikaan bij ons zitten die twee bier cans had mee genomen.