De Trans-Siberië Express Mongolië 05-07-2018/14-07-2018

5 juli 2018 - Ulaanbaatar, Mongolië

In Ulan Bator aangekomen mijn spullen naar mijn kamer gebracht, wat gegeten en aangezien de sauna was inbegrepen een lekkere sauna + mongoolse massage genomen wat pijnlijk op dat moment was maar achteraf een verfrissing was. Hierna een grote dut genomen aangezien de bedden in de trein niet zo comfortabel waren. Rond een uur of 2 rond de stad gelopen. In de avond zijn Iris, Yu-Sha en Andy (Amerikaan) naar een Irish Pub geweest wat wel gezellig was. Andy had me heel aardig naar mijn hotel gelopen.

6 juli 2018

Vandaag begon mijn rondreis ten westen van Ulan Bator. Om 8:30 moesten we klaar staan. Ik verwachte een grote groep, maar met dat ik het busje zag waar niet meer dan 7 mensen in paste wist ik al dat het geen grote groep zou zijn. Met dat ik de hele groep zag was ik blij in totaal waren we maar met z'n vijven de chauffeur, de gids en twee zussen uit Nederland.

Na boodschappen gedaan te hebben. wat meerendeel water en snacks waren gingen we op pad. Met dat we onderweg waren was de gids bijna nooit still wat well grappig was en als we dan vragen hadden wist ze meestal niet wat we bedoelde. Ik denk dat ze meerendeel wat ze wist vertaalde maar zich niet had voor bereid op vragen.

Ovoo

We hadden wat tussen stoppen waarvan één een stop was bij een berg van steentjes en geschenken wat ook wel een ovoo genoemd word, waar je drie keer rechts omheen moest lopen en een steentje op de berg moest plaatsen voor goed geluk. Hierna stopte we bij een tempel waar we een rondleiding van een man in monnikskleding hadden, na de rondleiding deed hij z'n monnikskleding uit waaronder hij (normale) kleding aan had.

klooster

Helaas mochten we geen foto's in de tempel nemen. Rond een uur of vijf arriveerde we in ons kamp, waar we na het eten voor ongeveer een half uur rond konden lopen voordat de keel zanger kwam er liep een riviertje waarnaast een oude dam stond die waarschijnlijk als maler diende. Helaas was de keel zanger niet op komen dagen dus heb ik nog wat langer rond het riviertje gelopen en foto's genomen.

kampoude dambinnen in een Ger

7 juli 2018

Vandaag reisden we langs Tsetserleg naar Tariat village, waar we bij de familie van de chauffeur overnachten. Hier verbleven we twee nachten.

Chauffeur en dochterDSC00108

Onderweg zijn we nog in Tsetserleg gestopt voor lunch waar de twee zussen naar een bakkerij/guest house genaamd Fairfield vroegen dit was een aanbeveling van the lonely planet. De familie van de chauffeur was heel aardig hij heeft een zoon en een dochtertje zijn vrouw/vriendin studeert in Ulan Bator.

8 juli 2018

Op deze dag bezochten we de dode vulkaan Khorgo. Ik vond het uitzicht zelf mooier dan dat de vulkaan interessant was.. Van de vulkaan konden we het witte meer Terkiin tsagaan Nuur zien. Na de vulkaan zijn we naar dit meer gegaan.

DSC00079DSC00097

Voorheen had ze een verhaal verteld over krijgers die een steen achter lieten wanneer ze ten strijd gingen en wanneer ze terug kwamen ze ze weer oppakte. Wat als je er over na dacht best wel zielig was want de stapels van stenen waren best wel groot en deze krijgers waren dus niet terug gekomen. Deze avond hadden we ons tweede dinner bij de familie in hun Ger wat heel knus was.

Elke avond kwam de vrouw onze Ger op warmen door het vuur aan te steken met jak poep ze geloven dat dit de weerstand helpt op te bouwen voor kinderen. Deze nacht werd ik ergens rond een uur of 2 wakker, misselijk. . ao. . Ik dacht laat ik naar de wc gaan zodat als ik over mijn nek ga ik niemand wakker maak. Helaas hielp dit niet, tenminste mijn misselijkheid ging niet weg en ik moest ook niet overgeven. Dus ik ben maar weer terug naar bed gegaan en geprobeerd te slapen. Aangezien ik bang was in bed over te geven kon ik de slaap niet zo vatten, maar na liggen woelen en draaien was ik uiteindelijk toch in slaap gevallen. Ik schok wakker en voelde mijn eten op komen wonderbaarlijk genoeg haalde ik het om buiten te komen zonder te struikelen of mijn hoofd te stoten om dan uiteindelijk mijn ingewanden te legen.

9 juli 2018

Me vreselijk voelend maar toch nog genoeg rust gehad te hebben voor een 3 uur lange reis naar Tsenkher hot springs. Dankbaar dat ik voorin mocht zitten levende op crackers en thee en met het vooruitzicht naar de hot spring een kleine dut gehad in de auto. In het park aangekomen hebben we daar geluncht en daarna in de hot springs gegaan, ze adviseerde er niet te lang in te blijven anders kreeg je buikpijn. Na een lekker bad ben ik mijn bed in gedoken en de meiden zijn naar de hotspring bron gelopen.

10 juli 2018

Vandaag reden we naar Khogno Khan ik voelde me al een stuk beter, zo goed als normaal. We verbleven in Khongo Khan Natural reserve waar we naar het Erdene Khamba monastery zijn geweest en een detour hebben genomen op de terug weg. Het gebied was tussen twee bergen in.

ruïne tempelBinnen in klein tempel

11 juli 2018

Deze ochtend vertrokken we naar het Hustai National park waar we op zoek gingen naar Przewalski paarden die eens uitgestorven waren maar weer terug gebracht zijn door Nederlanders sinds 1990s. Nu worden de Przewalski paarden beschermd door het Hustai park.

paarden spottersPrzwalski paarden

12 juli 2018

Op de weg terug naar Ulan Bator zijn we langs de weg gestopt zodat we de race (paarden) konden zien. Dit is een deel van het Nadaam festival. Lokaal ook wel "erin gurvan nadaam" genoemd wat the three games of men betekend. De games zijn Mongools worstelen, paarden race en boogschieten. De ruiters op de paarden zijn kinderen omdat ze lichter zijn, vanaf een jaar of vijf leren ze al paard te rijden. Dit was interessant om te zien helaas zijn mijn foto's niet zo geweldig...

Nadaam race

13 juli 2018

Om 8:30 vertrok mijn trein naar Beijing, wat een reis nu (25/09/2020) hier aan terug denkend blij dat ik nog zoveel herinner. Deze reis hebben we merendeel op het station besteed, omdat ze in Zamyn - Uüd de grens van Mongolië naar China de wielen moesten veranderen. In Mongolië is het merendeel enkelsporige weg en in China dubbel.. Interessant weetje.

1. Oma Barto:
    25 september 2020
    Leuk Kim. Kun je er ook fotos bij plakken? Dan wordt het nog leuker
  2. Rene Barto:
    26 september 2020
    Mooi verhaal Kim! Heb je dit allemaal ergens opgeschreven! Anders knap dat je het nog weet!En idd hier en daar een foto erbij maakt het nog leuker 😉